הכשרת מורים ומורות לטכניקת אלכסנדר

משך הלימודים – 3 שנים.

עלות הלימודים

12,000 ₪ לשנה = 1,000 ₪ לחודש. ניתן לחלק לתשלומים – עד 12 לשנה.

ימים ושעות הלימודים

שעות לימוד: 6 שעות בשבוע.

ימים ראשון ורביעי בין השעות 8:30-11:30

כל שנת לימודים מחולקת ל-3 טרימסטרים של 15 שבועות, חופשה של שבוע בין טרימסטרים, וחופשה של חודש בסיום השנה. כל זאת בכפוף לחגים ולוח השנה.

לו"ז 2021 – טרימסטר 1-2

טרימסטר ראשון: 17.2-26.5

טרימסטר שני: 2.6-5.9

ספטמבר (חגים) – חופש.

לו"ז טרימסטר 3-5 – 2021-2022

טרימסטר 3: 3.10-12.1

טרימסטר 4: 23.1-11.5

טרימסטר 5: 22.5-4.9

לו"ז טרימסטר 6-8 2022-2023

טרימסטר 6: 2.10.22 – 11.1.23

טרימסטר 7: 22.1.23 – 10.5.23

טרימסטר 8: 21.5.23 – 30.8.23


בית הספר פועל במשותף עם "גוף במחשבה" – בית הספר של גלית זייף להכשרת מורים. במהלך הלימודים יערכו סדנאות עם גלית בשיתוף עם הכיתה שלה בתל אביב, וכמו כן סדנאות עם מורים מחו"ל שמלווים את בית הספר.

למי שמעוניינ/ת – ניתן יהיה להצטרף לארגון ATI – Alexander Technique International לאחר תהליך sponsorship שיערך לאחר סיום הלימודים.

חומר הלימודים

עקרונות טכניקת אלכסנדר נלמדים דרך פעולות יומיומיות כגון עמידה, הליכה, ישיבה, שכיבה – פעולות אלו משותפות לכל בני האדם. בהם נתמקד כדי ללמוד את שפת התקשורת עם הגוף.

פעולות אחרות מאפיינות את חיי היום יום של אנשים רבים וגם בהן ניגע בהרחבה במהלך הלימודים:

  • ישיבה מול מחשב וארגונומיה
  • התנהלות בבית
  • עבודה פיזית
  • נהיגה
  • ריצה
  • תרגילים ותרגול מכל סוג
  • פעולות רלבנטיות לחיים שלכן.

שיטות תרגול:

מטרתנו אינה "לעשות תרגילים", אלא לספק לעצמנו סביבת מעבדה להבנת התנועה השלמה, וכלי עבודה לבית שיתן לנו את היכולת לעצור את שטף החיים הרגיל ולתת לעצמנו שיעור, כדי לחזק את המודעות שלנו בחיי היום יום. כמו כן, תרגול נותן לנו שקט ומנוחה לגוף ולנפש.

  • נעמיק בתרגול על הרפורמר של פילאטיס – כלי עבודה יעיל ללמידת עקרונות התנועה ההוליסטית.
  • וכן בתרגול צ'יגונג – שיטת תרגול נהדרת, במיוחד אם משלבים אותה עם עקרונות התנועה ההוליסטית, וזה מה שנלמד.

שיעורי מקרה

במהלך הלימודים נביא לכיתה אנשים אמיתיים עם בעיות אמיתיות ונדגים כיצד לעבוד איתם.

ישנם עקרונות ונושאים רבים אותם נכסה במהלך הלימודים, להלן כמה מהם:

  • אני אחראי לבריאות שלי, עלי להכיר את ההרגלים היומיומיים שלי כי הם בעלי השפעה מרכזית על חיי, לדעת מהי האלטרנטיבה להרגלים מסוימים, ולהיות בעל יכולת הבחירה לבחור בהתנהגות כזו או אחרת. עיקרון האחריות האישית מבדיל את שיטת אלכסנדר משיטות טיפוליות אחרות.
  • יכולת הבחירה נובעת מתוך היכולת שלי לעצור ולא להגיב כשמגיע לפתחי גירוי מסוים, חיצוני או פנימי. ללא עצירה inhibition אין ביכולתי להתמודד מול הרגלים מושרשים ולתת להם אלטרנטיבה.
  • העיקרון הכיווני: שפת התקשורת בין המוח והגוף. מה בין כיוון ומטרה? אי הידיעה, הסקרנות והחופש לגלות – אנחנו לא מגדירים את המטרה אלא מנחים את הכיוון, ונותנים לטבע לעשות את שלו – לגוף ולתודעה – זהו ריפוי ספונטני.
  • כל מה שמתרחש הוא תנועה (צ'י), כיוון בתוכנו ומסביבנו. ישנן כיוונים של התרחשות שיכולים להזיק לנו, להיתקע ולפרק אותנו, וישנם כיוונים שיכולים לחבר, לאחד, לרפא ולפתח אותנו. אנחנו בשאיפה להפעיל את מנגנון הצמיחה שלנו – את הכיוונים המועילים. לפי שיטתו של אלכסנדר, שתי האפשרויות האלו מתקיימות על אותו ציר ואנחנו יכולים לבחור בכיוון הצמיחה על הציר הנ"ל.
  • עבודה במאקרו – השלם – כבסיס ליכולת השליטה שלי בגוף: מערכת היחסים בין הראש, הגו והגפיים שלי כנגד הקרקע. הבנת המיקרו תיעשה רק כחלק מהמאקרו.
  • מסגרת מול גמישות: בתחילת דרכנו בהכשרת מורים חשוב שנלמד את המסגרת. ככל שנעמיק יותר בהבנת השיטה והעקרונות שלה, נוכל להציג אותה ולהשתמש בה בכל פעילות שנרצה ונוכל להפגין גמישות ויצירתיות – שני דברים קריטיים לפיתוח אם אנחנו רוצים להצליח ללמד אנשים 
  • הוליסטיות: הגוף והתודעה, וגם הזמן. אנחנו לא מחלקים את הזמן אלא שואפים להעלות את רמת התפקוד של האדם לכל אורך היום.

עקרונות מנחים נוספים

  • אנחנו לא פוסלים, מתנשאים מעל, או שופטים שיטות אחרות. הן קיימות בעולם ולכן עוזרות לאנשים. יחד עם זאת מה שאנחנו מביאים לעולם הוא יוצא דופן וייחודי, גם להרבה מאוד אנשי מקצוע.
  • מטרת התרגול כפי שכתבתי למעלה – היא קודם כל כדי לתת לעצמנו סביבת מעבדה נקייה להבחין בדברים, כדי שנוכל ליישם אותם בחיי היום יום. 
  • למה התקלקלנו? סיבות תרבותיות, היסטוריות, חברתיות.
  • המודעות הגופנית ככלי לריפוי ולמידה – אנחנו לא חוזרים אחורה לרמת האינסטינקט.
  • טבע האדם לחפש פתרונות קלים. הסיבה שאנחנו כאן היא לא כדי להתחרות עם פתרונות קלים, אלא לתת לאדם את היכולת להתחבר לגוף, למודעות וליכולת המולדת שלו כערך מרכזי בחיים.
  • הקשבה היא ערך עליון. לעצמנו ולאחר. לדעת לבחור את הדרך הנכונה להגיע לאחר מתוך מקום של גמישות, הבנה מעמיקה של הרעיון ההוליסטי. זוהי יכולת שנבנית עם הזמן והניסיון.
  • הרעיון ההוליסטי ושפת התקשורת עם הגוף אינה קלה להבנה להרבה אנשים. היכולת לתקשר עם האחר בשפה פשוטה ומובנת ולבנות אצלו את היכולת להבין את הרעיון ההוליסטי ושפת התקשורת עם הגוף – זוהי יכולת חשובה מאוד לפתח.
  • הציר שבין נזק ותועלת – עליו אנחנו נמצאים. מה האדם עושה שגורם לכאב או נזק? כיצד הוא יכול להתחיל לעשות דברים מועילים ובריאים יותר? איך כל זה ישפיע על המצב של האדם?

לימודי אנטומיה

 נלמד במסגרת בית הספר באופן בסיסי שישמש אותנו בשיעורים + לימודי פתולוגיות אורטופדיות בסיסיות שאיתן מגיעים תלמידים לתהליכים שיקומיים.

ספרות מומלצת

הכשרת המורות היא לימודים מעשיים בראש ובראשונה. לכן קריאת חומר תיאורטי היא בחזקת רשות, אבל בכל זאת מאוד מומלצת כדי להיכנס לתוך המיינד-סט של השיטה ומאיפה היא באה.

  • ארבעת ספריו של פ.מ. אלכסנדר – רצוי לקרוא אותם באנגלית. אחד מתוכם תורגם לעברית וניתן לקרוא גם בעברית.
  • ספרה של ריקה כהן – ניתן להשאלה מהסטודיו.
  • הבלוג באתר שלי  מכיל חומר קריאה נרחב בנושאים שונים וסרטונים רבים.
  • ערוץ היוטיוב שלי.