אלברט אינשטיין: חינוך למחשבה עצמאית

יואב טלרללא נושא 1 Comment

מתוך "רעיונות ודעות", אלברט אינשטיין, עמ' 39:

אלברט אינשטיין נוסע על אופניים!ללמד אדם מקצוע מיוחד – לא די בכך. הוא אמנם הופך בכל למין מכונה שימושית אך לא לאישיות בעלת ערך מלא. חשוב ביותר שהוא יגיע להבנה של הערכים שראוי לשאוף אליהם ולתחושה כלפיהם. עליו לקבל תחושה ברורה של מה שיפה וטוב מהבחינה המוסרית. ולא, הוא, על הידע המקצועי המיומן שלו, דומה יותר לכלב מאולף היטב מאשר לאדם מפותח באופן הרמוני. כדי לגבש גישה נכונה אל הזולת, אל הפרט ואל הקהילה הוא חייב ללמוד להבין את המניעים של בני האדם, את חלומותיהם, את סבלם.

דברים בעלי ערך אלה מועברים לדור הצעיר באמצעות המגע האישי עם האנשים החיים ולא באמצעות ספרי לימוד, ומכל מקום לא בעיקר באמצעותם. זהו בראש ובראשונה הדבר שמהווה תרבות ומשמר אותה. זה הדבר שאני מתכוון אליו כשאני מדגיש את חשיבותם של מדעי הרוח, ואיני מתכוון סתם לידע מקצועי יבש בתחומי ההסטוריה והפילוסופיה.

הדגשת היתר של השיטה התחרותית וההתמחות בטרם עת מתוך נקודת המבט של התועלתיות המידית ממיתות את הרוח שבה תלויים כל חיי התרבות ובהם פריחת המדעים המדויקים, בסופו של דבר.

למהותו של חינוך בעל ערך שייך גם פיתוח החשיבה הביקורתית העצמאית של הצעיר. פיתוח זה נחנק בשל עומס היתר של חומר הלימוד (שיטת הנקודות). עומס היתר מן ההכרח שיוביל לשטחיות ולחוסר תרבות. ההוראה צריכה להיות כזאת שמה שמוגש במסגרתה ייראה כמתנה יקרת ערך ולא כחובה מקהת שיניים.

צימאון?
  • עוד כמה אנשים חכמים.
  • גם אתם חכמים. אני מתנדב לתת לכם כמה סימני דרך כאן.
  • רוצה לקבל חוכמות חדשות באי-מייל? כאן.

— יואב.

Comments 1

  1. Pingback: מאיר אריאל: המדע והטבע » חוכמה גדולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.