סדרת תרגול לפיתוח כוח, גמישות ותנועתיות – והקשר להכשרת מטפלים בגישה מסורתית והוליסטית

יואב טלר ספורט ואימון גופני, רפואה סינית ושיאצו 2 Comments

אחרי שנתיים מעניינות במיוחד בהן שמרתי את התרגול הזה לעצמי, אני מגיש לכם סדרת תרגול שאני דבק בה מאז ימי הסגר הראשון.

אני חייב תודה גדולה לאחד ממוריי שמעולם לא הכרתי באופן אישי, ושלמדתי ממנו המון – אנדרו נוג'נט הד.

אנדרו נוג'נט-הד

האיש הגיע לסין בשנות השמונים, ונשאר שם 27 שנה. בזמן הזה הוא מצא לעצמו מורים זקנים בכל מיני פינות של הארץ הזו, שהתחנכו טרום מהפכת התרבות הסינית, ושימרו ידע רפואי-תרבותי מסורתי שלא עבר דרך מכבשי השלטון הסיני העכשווי.

אחת מנקודות החיבור הכי מהותיות שלי לדרכו של אנדרו היא החיבור לגוף, או במילים אחרות – ההוליסטיות.

לגישתו של אנדרו ומוריו, אם אתה מטפל בצ'י של אדם אחר – אתה צריך קודם כל לדעת את הצ'י של עצמך. וברגע שאמרנו את זה – עברנו למימד ההוליסטי – השלם.

הכשרה שכלתנית מול הכשרה הוליסטית

כי כיום, בכל רחבי העולם, מטפלים ברפואה סינית עוברים הכשרה שכלתנית שאין לה נגיעה לגוף. הכשרה שבאה ללמד דרך הוליסטית – ועושה את זה באופן לא הוליסטי. באופן שמעמיס את שכלו של הסטודנט בערימות מידע, וזונח את טיפוח הגוף שלו.

יש לזה כל מיני סיבות, ואחת הראשיות מביניהן היא… כסף. זהו בעצם פס ייצור של מטפלים ומטפלות, שלא צריכים לעמוד בסטנדרט גופני משמעותי.

אבל אני עוצר פה ולא נכנס לדיון בעד או נגד, אלא פשוט מציג את המצב כמו שהוא. זה המצב. אין כיום טיפוח או פיתוח הוליסטי מעמיק במקומות האלו. אלא בעיקר שכלתני. וכשאני אומר הוליסטי, אני מתכוון לפיתוח הפסיכו-פיזי, mind-body.

לעומת זאת, תחום כמו שיטת אלכסנדר שומר על משנתו ההוליסטית. זו כנראה הסיבה שהוא נשאר "מסורתי" באופן לימודו ובתפוצתו המוגבלת בעולם. זה לא נועד למאסות, ומעט אנשים מסוגלים לעבוד במקצוע הזה. סתם בשביל לסבר את האוזן, את הלימודים שלי כמורה לאלכסנדר עברתי משך ארבע שנים, עם עוד שתי תלמידות ומורה אחת. את לימודי הרפואה הסינית עברתי עם עוד מאה סטודנטים, מרצה אחד על כיתה שלמה, ותחלופת מורים גדולה מאוד.

כל הלמידה בשיטת אלכסנדר היא פיתוח התודעה והגוף כישות מאוחדת. רוצים לקרוא ספר? זכותכם, אבל זה ממש לא חובה. כלומר, בכל רמה של הכשרה, מהתלמיד הפרטי שמגיע לשעה בשבוע ועד להכשרת המורים שנמשכת שעות רבות בכל שבוע – כל הלמידה היא מעשית ומתרחשת על הגוף.

המורה מבין ולומד הכל דרך הגוף שלו. הוא חייב לעבור תהליך משמעותי על בשרו ועל מוחו במהלך הלימודים כדי להצליח להעביר את הידע הזה לאחרים. לוקח בממוצע שנה או שנתיים עד שהתלמיד יכול להתחיל לעבוד עם אנשים אחרים, עד שהוא הגיע לרמה מספקת שמאפשרת לו "לשים ידיים" על אנשים אחרים.

באומנויות הלחימה הסיניות העיקרון הוא זהה, ואף קיצוני הרבה יותר. שם זה לוקח הרבה יותר זמן עד שאתה יכול ללמד. אבל העיקרון הוא זהה. אתה לומד דרך השלם שהוא אתה, דרך ההפנמה המלאה והאמיתית שחייבת לעבור בגוף. אין דרך אחרת.

אם זו הייתה הגישה המקובלת, כנראה שהיו עשירית מהמטפלים שיש היום בשטח, ואולי הרבה פחות.

ומהצד השני: שיטת אלכסנדר זה רק ישיבה ועמידה?!

תרגול כוח הוא לא מילה גסה, גם עבור מורים לאלכסנדר, שחלקם רואים "תרגיל" בתור מילה גסה. אני חושב שאם השיטה נותנת לנו כלים כל כך טובים לתנועה שלמה והרמונית, אנחנו יכולים להשתמש בהם לעשות הכל בלי לפחד, וזה כולל גם פיתוח גוף וספורט מכל סוג.

השאלה היחידה היא – האם הידע והיכולת שלכם באמת יכולים לקחת אתכם דרך פעילות גופנית מאתגרת ועצימה? האם אתם יודעים ליישם את העקרונות הנהדרים של השיטה הזו בכל פעילות שהיא? כי החיים לא נועדו להיות רק ישיבה, עמידה והליכה… לדעתי, בכל מקרה.


אז למה הבאתי את התרגול בסרטון שלמעלה?

במסגרת ההבנה שמטפל חייב לפתח דיסיפלינת תרגול עבור עצמו, אנדרו מביא לאתר הקורסים שלו סדרות תרגול מכמה סוגים.

הסוג הראשון הוא הסוג הפנימי, מה שמקובל לקרוא לו צ'יגונג. תרגול פנימי נקרא בסינית ניי-גונג. יכולת פנימית.

הסוג השני הוא הסוג החיצוני, שלא "נחשב" צ'יגונג במערב, אבל צריך לזכור שהשם צ'יגונג הוא שם מודרני. פיתוח המיומנויות האלו באופן מסורתי נקרא דאו-יין, והכל נכלל בתוכו.

למרות שיש במערב האדרה של החלק הפנימי, המיסטי, הלא ידוע, המדיטציה, הרוחניות וכן הלאה, במזרח לא בהכרח שהתרגול החיצוני פחות חשוב מהפנימי. מה זה תרגול חיצוני? יותר פיתוח כוח, שרירים, גמישות, תנועתיות.

אז זה התרגול שבסרטון.

טיפים לתרגול הסדרה

הסדרה נותנת לנו רצף זורם של תנועות שמאפשר לעבוד על כל חלקי הגוף, מכל מיני זויות ועל כל מיני יכולות גופניות שונות. יתרון עיקרי של הסדרה הוא הגמישות שהיא מאפשרת: אפשר לפתח את הסדרה לרמה קלה או קשה יותר בעזרת:

  • שינוי קל בתנועות (שכיבות סמיכה עם ברכיים על הרצפה לדוגמא)
  • שינוי מספר החזרות
  • האטת או האצת קצב התרגול
  • שימוש במודעות גבוהה יותר בתרגול והפיכתו לתרגול פנימי יותר
  • פיתוח והוספת תנועות נוספות שמשתלבות ברצף כיד הדמיון.

בסרטון אני מדגים את הרמה הבסיסית למתחילים, ואני ממליץ לכולם להתחיל ממנה, גם אם אתם מתאמנים ואתם בכושר, כדאי ללמד קודם את הגוף את התנועות האלו והרצף שלהן, באופן סבלני והדרגתי.

כמו כל תרגול, גם הסדרה הזו לא מתאימה לכולם, ואני ממליץ למי שסובל מבעיה גופנית כרונית לעבור תהליך שיקומי לפני שהוא ניגש לתרגול כזה, ולהגיע לתרגול במצב טוב יחסית. אני לא ממליץ לעשות כל תרגול שהוא תחת כאבים.

כפי שכתבתי בסרטון, אני מקווה בקרוב להעלות:

  • גרסא נוספת של הסדרה שבה אלווה את התרגול בהסברים בסיסיים של התנועות,
  • סרטוני העמקה ופיתוח של כל תנועה ותנועה,
  • גרסא נוספת לרמה מתקדמת יותר, עם יותר תנועות.

תדירות מומלצת לתרגול בהתאם למצבכם. אם הסדרה קשה לכם מאוד, תנו לגוף זמן התאוששות של יום-יומיים, ואם זה מספיק עבורכם, חזרו שוב על התרגול.

קורסים וסרטונים נוספים לשיפור רמת התרגול שלכם:

Comments 2

  1. -איפוא אתה מלמד? האם זה דרך הנייד? או פרונטלי או בבית במידה טזה זוג.
    מה הגיל הגבולי.
    האם זה עוזר לפחדים, לסטרס,בדידות, לכאבי שרירים.
    מה העלות.

    1. Post
      Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.