הכרת הצוואר ומה שסובב אותו: מפרק צוואר-ראש והקיפול הנכון

יואב טלר שיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

צילום מסך מתוך שיעור הכרת הצוואר ומה שסובב אותו

קטע מתוך מדריך חדש שאני כותב בימים אלו – הגרסא הכתובה של קורס הוידאו לשינוי הרגלי צוואר. את ספר ההדרכה שיוולד תוכלו לרכוש בקרוב כקובץ דיגיטלי באתר הקורסים והמוצרים הדיגיטליים שלי, ואני גם אוסיף אותו לקורס הוידאו המתחדש לשינוי הרגלי צוואר.

לכל סרטון לימוד בקורס אני כותב גרסת טקסט שתופיע מתחתיו, והפוסט היום מתאר את השיעור המעשי הראשון בקורס.


שיטת אלכסנדר עוסקת בחלקי הגוף ואיך הם עובדים אחד עם השני. זו אנטומיה מאוד בסיסית שממקדת אותנו בשאלה איפה מתחילים ונגמרים חלקי הגוף שלנו, או במילים אחרות – איפה הם פוגשים אחד את השני?

לדעתי, זה משהו שצריך ללמד בבית ספר, אבל לא עושים את זה, ועכשיו יש לכם את ההזדמנות ללמוד ולהבין איך הגוף שלכם בנוי, ברמה הכי בסיסית וחיונית.

הצוואר: החלק העליון של עמוד השדרה – "עמוד השדרה הצווארי".

איפה הצוואר פוגש את הראש?

הצוואר הוא בעצם הקצה העליון של עמוד השדרה, ואנחנו שואלים איפה הוא פוגש את הגולגולת – הראש.

את נקודת המפגש של הצוואר עם הראש אפשר למצוא בדרך הבאה:

העבירו אצבע מהקודקוד כלפי מטה עד שתגיעו לשקע שנמצא בחלק האחורי של הראש, במקום שבו עצם הגולגולת מסתיימת.

השקע הנ"ל נמצא בגובה האוזניים שלכם.

ממש בגובה השקע הזה, במרכז הראש, נמצא המקום שבו הראש מונח על עמוד השדרה, וזהו למעשה מפרק צוואר-ראש.

כדי לתרגל את הפרדת צוואר-ראש:

אתם יכולים לדמיין קו בין שתי האוזניים שלכם, לגעת בשקע האחורי שמצאתם קודם, ולעשות תנועות "כן" עדינות ממש מהקו הזה שבין שתי האוזניים. בצורה העדינה הזו אתם מפעילים את מפרק צוואר-ראש.

הפעלת מפרק צוואר-ראש: איפה זה חסר לנו בחיים?

בשגרת החיים המודרנית שלנו אנחנו מביטים וממוקדים זמן רב כלפי מטה וקדימה: לשולחן, לסמארטפון, למחשבים.

הטעות הטיפוסית שלנו במצב הזה תהיה קיפול של עמוד השדרה, בכמה מקומות, במיוחד באזור הגיבנת המפורסמת (העורף), אבל גם לאורך בית החזה, הבטן ועוד.

הקיפול של עמוד השדרה הוא אפשרי אבל בעייתי. הוא יוצר סגירה של חלל הבטן, של הריאות, יוצר לחץ מוגבר על חוליות עמוד השדרה ובאופן כללי יוצר יותר מדי כבדות ולחץ כלפי מטה.

השיעור החשוב פה, הוא שאין צורך לקפל את עמוד השדרה כדי להסתכל למטה.

זה לא אומר שאנחנו אמורים להיות "מקל של מטאטא", נוקשים וישרים לנצח – אין בעיה לעשות תנועות עגולות בזמן המתאים עבורן. וכשאנחנו סטטיים ללא תנועה, אין שום סיבה להיתקע במצב מעוגל וכבד מול המחשב, או עם הטלפון, לדוגמא.

אז החלופה שלנו לקיפול של עמוד השדרה תהיה שימוש במפרק צוואר-ראש. במקום לקפל את אזור העורף, בית החזה והבטן, אנחנו נקפל את הראש על גבי הצוואר, בגובה הקו הדימיוני שבין שתי האוזניים.

המודעות לנקודות ההפרדה בין חלקי הגוף העיקריים שלנו היא מאוד חשובה. ובשיעור הנוכחי למדנו את נקודת ההפרדה שבין הצוואר והראש – או במילים אחרות, ההפרדה שבין הראש והגו, שכן הצוואר הוא חלק מהגו.

ולא רק שאנחנו מכירים תיאורטית את נקודת ההפרדה הזו, אנחנו לומדים גם להשתמש בה כשאנחנו מביטים למטה או למעלה, וגם ימינה או שמאלה, ואלו תנועות שניגע בהן אחר כך.

המפרקים בגוף שלנו הם נקודות הפרדה. וכדאי שנדע להשתמש בהם.

למה כדאי לכם להתחיל להשתמש במפרק צוואר-ראש אם יש לכם בעיות צוואר?

  1. כי הצוואר לא אמור להיות מקום שמתקפל כל הזמן. הוא חלק מעמוד השדרה ותפקידו לספק יציבות.
  2. הכנסת תנועתיות במפרק צוואר-ראש תגרום לשחרור הנעילה שלו, וזהו חלק מאוד חשוב בקואורדינציה השלמה של הגוף, כפי שלימד פ.מ. אלכסנדר בשיטה הקרויה על שמו.

    לשיטתו של אלכסנדר, נקודת ההפרדה של הצוואר מהראש היא נקודת שליטה מרכזית במה שיתרחש בכל הגוף: Primary Control of the Human Organism, מונח שהאיש טבע בעצמו.

    אחד מהעקרונות הכי חשובים בשיטה הזו ובקורס שלפניכם, הוא צמיחה לעומת דחיסה. השחרור של מפרק צוואר-ראש מאפשר לעמוד השדרה כולו לצמוח, ולא להידחס. הראש הוא החוליה העליונה בשרשרת העצמות שלנו, כמו פקק, וכשהפקק נפתח, דברים יכולים לצוף למעלה…

    דחיסה של חוליות עמוד השדרה בכל מקום, אם בצוואר, בגב התחתון או במקום אחר, היא סיבה לבעיות רבות, ושחרור מפרק צוואר-ראש הוא השלב הראשון בדרך לתיקון הדחיסה הזו.

לסיכום:

תרגלו את התנועה העדינה במפרק צוואר-ראש במקום לקפל את עמוד השדרה.
היכולת הזו היא חלק מפאזל של פעולות שמאפשרות לנו לשפר את מצבנו הגופני. אם יש לכם בעיה גופנית בתחום הצוואר או במקום אחר, אני ממליץ לכם לבנות ולהשלים לעצמכם את הפאזל. ככל שתשלימו יותר חלקים ותחזקו את הקשרים ביניהם, כך תהיה לכם יותר שליטה ויכולת לשפר את מצבכם.

את כל השיעורים תוכלו למצוא בקורס וידאו אונליין: מדריך מקיף לשיפור הרגלי צוואר – פתוח להרשמה כאן.


רוצים לקבל עדכון כשהספר לענייני צוואר יצא?

צרו איתי קשר כאן ואעדכן אתכם, או הירשמו לרשימת התפוצה של האתר כאן למטה:

לבנות את הפאזל איתי בסטודיו: שיעורים בשיטת אלכסנדר לשיפור המצב הגופני

קורסים אונליין שעשויים לעניין אתכם:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.