אוטונומיה גופנית אצל נכים: יש מה לעשות!

יואב טלרשיטת אלכסנדר ושיקום גופני Leave a Comment

לפני כמספר שנים הוכשרתי כמורה לשיטת אלכסנדר במרכז "גוף במחשבה" בתל-אביב. לאחר תקופת התעמקות בהרגלים הגופניים-מחשבתיים של עצמי, הבנתי כיצד להראות לאנשים אחרים את הרגליהם שלהם, וללמד אותם כיצד לשפר את מצבם – בעצמם. המטרה בתהליך תמיד הייתה ותישאר לעזור לאדם לקחת אחריות על גופו, או בעצם, על עצמו. המורה מלווה ומכוון אותו.

לפני כחצי שנה הגיעה אלי ר', בחורה הסובלת מפגיעות בעמוד השדרה עקב תאונת דרכים אותה עברה בצעירותה. כבר במפגש הראשון הבהרתי לה כי אין בכוונתי או ביכולתי לחולל ניסים ו"לתקן" אותה. הסברתי, כי אני בסה"כ מורה אשר מציג בפניה אפשרויות לתפקוד גופני טוב יותר, אשר נחבאות מפניה. ר' הסתקרנה, ויצאנו לדרך.

במרוצת הזמן גילינו, היא ואני, כי ישנם דברים לא מעטים, חלקם טריוויאליים לחלוטין, אשר ניתנים לשינוי ושיפור. דוגמא אחת בולטת הייתה מקל ההליכה. פעולה יומיומית כה נפוצה עבור אדם בעל מגבלות – תרמה רבות למתח ולכאבים בכל מפרקי הזרוע, בכתפיים ובצוואר, ולמעשה יצרה שרשרת התרחשויות בעייתית בכל הגוף. משך שנים ביקרה ר' במכוני שיקום שונים, פרטיים וציבוריים, אך מעולם לא לימדו אותה איך להשתמש במקל הליכה. נשמע טריוויאלי – אבל בעצם לא: לדוגמא, אף אחד לא סיפר לה שהמקל שלה ארוך מדי; עד שקיצרנו אותו, היא הסתובבה שנים עם כתף, צוואר ושכמה דחוסים ולחוצים.
לי היה ברור שמקל ההליכה הוא שער כניסה מעולה לתוך עולם ההרגלים והצרכים היומיומיים של ר'. חבר של ממש הוא בשבילה. כשהתבוננו באופן ההליכה שלה עם המקל היה ברור, גם לה, שהיא נשענת בכל כובד משקלה על הזרוע האומללה – ומה הפלא שהיא סובלת מכאבים איומים? בעוד הרופאים תרים אחר מיקרובים בעדשת המיקרוסקופ, ר' התרגלה לכאב. הם לא מצאו כלום.
המסקנה מכל העניין הייתה, כי ר' "הולכת על היד". זאת למרות שיד לא אמורה לתפקד כמו רגל או כמו גב. היא בסך הכל יד – אחת מארבע גפיים אשר משרתות אותנו בחיים ולא אמורות להוות מרכז יציבות או כובד. אז מעבר לקיצור המקל, למדה ועודנה לומדת ר' כיצד לשנות את מערכת האיזונים בגוף. במילים אחרות, כיצד להשתמש בגו כמרכז הכובד והאיזון, ברגליים כרגליים ולהפחית משמעותית את העומס מידה הימנית. ראוי לציין שעקב הפגיעה בעמוד השדרה, ידה השנייה אינה מתפקדת כראוי ולכן בכל מקרה, יד אחת תישא בעומס רב יותר; אבל אין צורך בעומס כה גדול. כלל לא.

זו רק דוגמא אחת לשלל תובנות ומסקנות גופניות אליהן הגענו יחדיו. בנוסף ראינו כי אפשר לשפר את אופן ההליכה, את אופן השכיבה או התנועה במיטה, את הישיבה עם או בלי מחשב ובעתיד בטח נתייחס לגוף בזמן נהיגה. ההרגלים הישנים והמוכרים במצבים אלו, יצרו מתחים מיותרים בגוף. תהליך הגמילה מהרגלים אלו הופך את המגמה: הפחתת העומס, ובטווח הארוך – שינוי אשר מחלחל לתחומים רבים בחיים.

אבל הדבר המהותי ביותר שמאפשר לנו להתקדם הוא מה שמכונה בלעז Spirit. המפגש בין האופי, המוטיבציה וכוח הרצון של ר' ובין הצורך שלי להעביר את הידע, יצרו מערכת יחסים פורה אשר מניחה בצד את ההתעסקות ב"נכות" או ברחמים עצמיים. תמיד אמרתי לר', שזה בכלל לא חשוב מה מצבו של התלמיד. מה שחשוב הוא ה-mindset שלו, הגישה והאופי. אין זה אומר, חלילה, שמזלזלים בבעיותיו של אדם; להפך, כבודן של הבעיות במקומן מונח. אבל כדי ליצור התקדמות, צריך להניח אותן לרגע בצד ולתת הזדמנות למשהו חדש להגיע לקדמת הבמה. האדם הכי "בריא" יכול להיתקל בבעיה קטנה, להיתקע איתה שנים ולהפוך אותה לענקית אך ורק כי כולו מרוכז ב"בעיה" ובמסכנותו; לעומתו, יכול להיות אדם חולה או בעל מגבלה קשה אשר יתקדם פלאים בזכות השאיפה הנכונה.

אותי מעניינים אלו שמניחים את הבעיה לרגע בצד, באופן מנומס, ומוכנים להרים את הראש ולהתקדם. התקדמות היא דבר יחסי וזה כל מה שחשוב. אין ענייני סטטוס או השוואה למישהו אחר – כל אחד מול עצמו, בענייניו ובקצב שלו. מצידי, ההתעסקות בבעיה של התלמיד היא עניינית בלבד. לאן מתקדמים מכאן? איפה אפשר להשתפר? אני מאמין שאצל אנשים רבים ניתן למצוא מקום לצמיחה ולו הקטן ביותר.

הרשו לי לצטט מתוך ספר הסמוראים החביב עלי:

It is said that Master Yagyu once remarked, "I do not know the way to defeat others, but the way to defeat myself. " Throughout your life advance daily, becoming more skillful than yesterday, more skillful than today. This is never-ending.

מאסטר יאגו פעם אמר, "אינני יודע את הדרך להביס אחרים, אלא רק את הדרך להביס את עצמי."
לכל אורך חייך, התקדם יום-יום, הופך למיומן יותר מאתמול, מיומן יותר מהיום. דבר זה הוא אינסופי.

— Hagakure: The Way Of The Samurai

כיום, ר' מסתובבת בעולם עם אוטונומיה חדשה על גופה ודיאלוג יומיומי חדש ומעניין עם עצמה. בכל שבוע, אנו נפגשים בביתה והיא מספרת לי על דברים חדשים שהבינה והבחינה. כל זאת מתוך הבנה טובה יותר של המתרחש בקרבה, היכולת להבחין באפשרויות הבחירה השונות וכמובן – לבחור באחת מהן – אם תרצה בכך. במה תבחר ר'? זה כבר העסק שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.